Home / Ostatné / Prečo je výrobcom udávaná spotreba nereálna?

Prečo je výrobcom udávaná spotreba nereálna?

Určite ste si neraz položili otázku: „ako je len možné, že výrobca automobilu hovorí o tak nízkej spotrebe – ako ju dosiahol, keď ju ja dosiahnuť nedokážem?“ Výrobcovia áut sa dnes chvália nízkou spotrebou, teda aj nižšími prevádzkovými nákladmi. Normovanú spotrebu výrobcovia dnes tlačia na hranicu 4l/ 100km, v reálnych podmienkach ju ale dosiahnuť tak ľahké ani zďaleka nebude.

Ak premýšľate, prečo sú ochotní výrobcovia vyjsť aj s napohľad nereálnymi číslami na preplnený automobilový trh, ako v súčasnosti je, odpoveď je až prozaicky jednoduchá – pretože takú spotrebu reálne dosahujú na testoch a teda, majú sa za čo skryť! A práve testami sa výrobca dostáva ku číslam, ktoré neraz dokážu predávať aj samé.

Automobilky testujú spotrebu ale trochu inak, ako si to predstavujeme. Pýtate sa ako? Najzásadnejším rozdielom pri testoch spotreby nie je podľa racionálneho uvažovania – spotreba benzínu, či nafty, premennými sú vyprodukované emisie a až z nich sa vypočítava konečná spotreba udávaná výrobcom ako normovaná.

Test sa skladá z mnohých častí, ktoré majú byť realistické, preto sa týkajú rôznych cyklov, rýchlostí, zastavení, či zrýchlení. Pri testoch sa motory zahrievajú na teplotu okolo 22°C, vypínajú sa všetky nepotrebnosti – ako je rádio, klimatizácia, vykurovanie, ale aj svetlá, smerovky a všetky ďalšie „hltače“ energie. Taktiež na auto pri teste nie je vyvíjaná protisila, či bočná sila v podobe vetra, nekvalitnej cestnej komunikácie, striedania povrchov, neočakávaných situácií, priľňavosti, či iných činiteľov, ktoré za reálnych podmienok dosť zásadne vplývajú na spotrebu auta. A práve tu nájdeme to, prečo spotreba v laboratóriách vyzerá tak dobre – pretože sa robí v nereálnych podmienkach! Veď denne využívame autorádio, cez zimu je nevyhnutnosťou kúrenie, cez leto pootvorené okná a nemožno zabudnúť na klimatizáciu, ktoré spotrebu zvyšujú. Taktiež nedokážeme štartovať celý rok za konštantnej teploty – hlavne mrazivé rána a štartovanie počas nich sú kapitolou samou o sebe…

Jednou z prvých vecí na ktorú sa pri kúpe auta pozeráme je, prirodzene spotreba. Tá je následkom laboratórnych testov, ktoré sa nepribližujú realite často až priveľmi prikreslená a znížená. Výrobcom nemožno uprieť snahu o znižovanie nákladov motoristom, ale spotreba sa dá znížiť aj niečím iným, ako len zásahom do spaľovacieho systému. Čím? – Jazdným štýlom! Aj takou vecou, akou je vybratie si trasy, resp. cesty, ktorá je menej frekventovaná, na ktorej môžete udržať konštantnú rýchlosť so správne vytočeným motorom, i za daň dlhšej trasy dokáže byť lacnejšia ako kratšia, avšak ,,plnšia” cesta s častým pribrzďovaním a opätovným naberaním rýchlosti.

Aká je teda rada od nás – pre vás? Jazdite s vedomím, že nie ste na ceste sami, že pomalšie znamená neraz bezpečnejšie a že spotreba je druhoradá, ak nemáte zo šoférovania radosť!

[plulz_social_like width=”350″ send=”false” font=”arial” action=”like” layout=”standard” faces=”false” ]

Text: Erik
Foto: sxc.hu

Leave a Reply