Home / Nezaradené / Porsche východu – Škoda 130 RS

Porsche východu – Škoda 130 RS

Povedať si dnes: „mám Porsche“ nie je už ničím extra výnimočným. V spoločnosti sa nachádzajú mnohí ľudia, ktorí do nemeckej kvality zainvestovali a tak oprávnene zapadajú do klubu „vyvolených.“ Chváliť sa nemeckým Porsche pred tridsiatimi rokmi na našom území ale možné nebolo – nielen pre železnú oponu, ale taktiež pre nedostatok finančných prostriedkov. Počas minulého režimu nám boli nemecké automobily na kilometre vzdialené – bohužiaľ, či našťastie? Odpoveď je nejednoznačná, keďže i my sme túžili po rýchlom aute, ktoré svojou ovládateľnosťou, dizajnom a rýchlosťou predčí všetko „západné!“ Po rokoch musíme priznať, že absencia nemeckých automobilov na našom území nám prišla…

Review Overview

User Rating: 4.58 ( 1 votes)

Povedať si dnes: „mám Porsche“ nie je už ničím extra výnimočným. V spoločnosti sa nachádzajú mnohí ľudia, ktorí do nemeckej kvality zainvestovali a tak oprávnene zapadajú do klubu „vyvolených.“ Chváliť sa nemeckým Porsche pred tridsiatimi rokmi na našom území ale možné nebolo – nielen pre železnú oponu, ale taktiež pre nedostatok finančných prostriedkov. Počas minulého režimu nám boli nemecké automobily na kilometre vzdialené – bohužiaľ, či našťastie? Odpoveď je nejednoznačná, keďže i my sme túžili po rýchlom aute, ktoré svojou ovládateľnosťou, dizajnom a rýchlosťou predčí všetko „západné!“ Po rokoch musíme priznať, že absencia nemeckých automobilov na našom území nám prišla na úžitok. Ako? – Ak by mali vtedajší „porschechtiví“ možnosť vlastniť aspoň jeden zo športových automobilov tejto značky, či by naša automobilka s nimi spolupracovala, na svet by neprišiel model, ktorý sa zapísal zlatými písmenami do sŕdc všetkých milovníkov československej automobilovej produkcie! Dámy a páni, československé „porsche“ – Škoda 130 RS!

Škoda 130 RS bol najúspešnejším závodným automobilom mladoboleslavskej Škodovky. Pretekársky „špeciál“ koncepčne vychádzal z prototypov Škoda 180 RS a 200 RS. „RSko“ dostalo motor s objemom 1289 cm³ a 5 stupňovú, neskôr 4 stupňovú prevodovku, vhodnejšiu na závodné pretekanie. Nechýbali predné kotúčové brzdy a zadné bubnové brzdy, špeciálne vyvinuté pre 130 RS. Škodovka mala výrazný potenciál na závodoch – pomerne nízka váha, veľmi dobrá ovládateľnosť, vylepšené brzdy a rýchla akcelerácia boli veľkými lákadlami pre závodné pretekanie. 130 RS sa dostala i na rely trate, kde dokonca vo svojej triede vyhrala i slávnu Rallye Monte Carlo! Na nešťastie Škody 130 RS, vzhľadom na objem motora, patrila do kategórie do 1 300 cm3, o ktorú veľké automobilky prílišný záujem nemali, svojich priaznivcov, či dnes doslova fanatikov si ale našla. V dnešnej dobe je niektoré kúsky možné vidieť na závodoch do vrchu, či na špeciálnych pretekoch rely. Na svoju dobu patrila 130 RS medzi najkrajšie a najrýchlejšie stroje, ktoré bolo možné na našom území vidieť, no je nádherná dodnes.

[youtuber youtube=’http://www.youtube.com/watch?v=u2GxNcZc17E’]

[youtuber youtube=’http://www.youtube.com/watch?v=Qad8Yu19VWc’]

[plulz_social_like width=“350″ send=“false“ font=“arial“ action=“like“ layout=“standard“ faces=“false“ ]

Zdroj: 130rs.9e.cz/historie/

Foto: freedigitalphotos.net

Leave a Reply