Hitom posledného obdobia sú znova slnečné okuliare, ktoré poznáme pod názvom „Pilotky “. Vyvinula ich firma Bausch & Lomb, známa americká spoločnosť z Rochesteru, ktorá je jednou z najvýznamnejších dodávateľov výrobkov pre zdravé oči. Spoločnosť vznikla v roku 1853 a založili ju dvaja Nemci John Jacob Bausch a Lomb Henry. Ich „pilotské okuliare“ Ray-Ban zožali veľký úspech.
Prečo vlastne „Pilotky“? Už samotný dizajn napovie, že pripomínajú okuliare pre pilotov. Za takýmto účelom boli aj vytvorené pre US Army Air Corps. Prvýkrát uzreli svetlo sveta v roku 1936. V máji 1937 získali oficiálny patent.
Boli prispôsobené oku pilota tak, aby ho čo najlepšie chránili pred dopadajúcim svetlom z akéhokoľvek uhla. Kvôli tomu boli vypracované tmavé (reflexné) šošovky dvakrát až trikrát väčšie ako oblasť oka. Okuliare mali kovovú kostru a osobitne bola navrhnutá aj konštrukcia s prepojením za ušami. Pôvodne išlo o tvrdé sklo v neutrálne sivej farbe. Už v priebehu prvého roka sa stali okuliare mimoriadne cool . Začali sa predávať nielen pre pilotov, ale pre všetkých obyvateľov Spojených štátov. Svet sa o tomto type okuliarov dozvedel aj vďaka generálovi Douglasov Mac Arthurovi, ktorý počas druhej svetovej vojny pristal na Filipínach a vystavoval na obdiv svoje úžasné „Ray-Bany“. Tie si hneď našli obľubu vo francúzskej armáde.
Jednou z vecí, pre ktoré sa stali okuliare také obľúbené bolo i to, že nepoznali rozdiel medzi pohlaviami. Unisexová móda si získala širokú verejnosť. Navyše sa hodili pre všetky typy postavy, tvárí, jednoducho mali štýl. Tradičná farba bronzu a striebra im dodávala na atraktívnosti. Obľúbili si ich filmové hviezdy, módni návrhári, modeli, hudobníci, ba dokonca aj astronauti z NASA.
Okuliare boli prezentované i prostredníctvom Holywoodu a to vo filmoch ako Top Gun, Cobra, Žiť a zomrieť v LA či Raňajky u Tiffanyho.
Farba a odtiene sa rokmi upravovali, ale zachovali si trvalý vzhľad. Okrem stierania hraníc medzi mužmi a ženami, zbúrali aj hranice medzi generáciami. Stali sa obľúbené medzi starými i mladými.
Popularita okuliarov začala narastať od roku 1960 a stali sa tiež akýmsi odkazom Paula McCartneyho, Ringa Starra a Freddieho Mercuryho.
Úspešnosť Ray-Banov mierne poklesla v 70. rokoch, kedy sa do popredia dostala „disco éra“ a uprednostňovali sa extravagantnejšie okuliare. Ray-Bany mali snahu prispôsobiť sa, ale tento pokus nebol veľmi úspešný.
Na začiatku 80. rokov prišlo oživenie. No v roku 1980 bolo predaných ešte len 18. 000 párov. V roku 1982 podpísal „Ray-Ban“ zmluvu na 50.000 dolárov a okuliare sa začali masovo objavovať vo filmoch a televíznych reláciách. Najznámejším hercom, ktorý nosil a zároveň propagoval „Pilotky“ sa stal Tom Cruise.
V roku 1983 už predala spoločnosť neuveriteľných 360 000 párov.
V 80. rokoch sa stali okuliare aj imidžovým doplnkom Madonny, Michaela Jacksona, Elvisa Costella, členov U2 či Jacka Nicholsona alebo Anny Wintour.
90. roky priniesli opäť útlm. Až v roku 2007 prišiel nový Ray-Ban Wayfarer dizajn. Rozšírili sa možnosti farieb a vzorov. Pilotské okuliare „vykúkali“ takmer z každého módneho časopisu.
Aj ostatní predajcovia pochopili, že „Pilotky“ sú večné a pravdepodobne sa na ne nikdy nezabudne. Prichádzajú a odchádzajú, ale ich popularita pretrváva. Dnes sú tu opäť a čakajú na svojho vlastníka v novej generácií. Zakúpiť si ich môžete aj na http://okuliarewayfarer.sk/pilotky
[plulz_social_like width=”350″ send=”false” font=”arial” action=”like” layout=”standard” faces=”false” ]
Text: Pisem.sk
Foto: okuliarewayfarer.sk