Čo najviac zaváži v prvých sekundách návštevy užívateľa na webe? Ľudia si podvedome vytvárajú rýchle úsudky. Platí to aj pri webstránkach.
Trvá len 50 stotín (0.05 sekundy), kým si človek urobí názor, na základe ktorého odíde alebo zostane na vašom webe. Podľa štúdie Google je to dokonca ešte menej. Na vytvorenie si názoru na vizuálny dojem stačí niekedy aj 17 stotín sekundy. Dokopy máte len do 50 stotín sekundy na to, aby vaša stránka zanechala dobrý prvý dojem.
Prvý dojem je ovplyvnený rôznymi faktormi, ako sú: štruktúra, farby, rozloženie, symetria, objem textu, štýl písma a podobne. Zo štúdie Google vyplynulo, že najpríťažlivejšie stránky mali nízku vizuálnu zložitosť a fakt, či dizajn webu zodpovedal zaužívanému dizajnu stránok v rovnakej kategórii (stavebné, bankové, autobazáry, apod).
Prvý dojem a dizajn
Z ďalšej štúdie vyplýva, že pri návštevníci sa pri prvej návšteve webu upriamujú na výzor a pocit zo stránky. Tzn. prvý dojem je tvorený z 94% dizajnom. Iba pri 6% prvých návštev si ľudia všímajú skutočný obsah webu. V tomto prípade je dizajn dôležitejší ako použiteľnosť stránky. Pretože prvá sekunda na vašej stránke môže zavážiť viac, ako každá ďalšia, aby návštevník na webe zostal.
Na základe prvého dojmu návštevníci hodnotia dokonca aj použiteľnosť stránky. Ak je dobrý prvý dojem, hodnotia ju lepšie, aká v skutočnosti je. Z tohto vyplýva, že sa oplatí investovať do dizajnu, aby návštevníci zostali na webe a skutočná použíteľnosť je až druhoradá.
Dobrý prvý dojem vedie k dlhšej návšteve na vašom webe. Ak je prvý dojem negatívny, môže si návštevník vytvoriť predsudky voči nákupu z vášho webu aj na celé roky.
Čo si na webe všímame
Pri pohybe očí na webstránke si ju všímame postupne z ľavého horného okraja. Smerujeme od loga vľavo hore, cez menu, vyhľadávacie okienko (search) až po hlavný obrázok na stránke, hlavný text, a pätu. Týchto sešť položiek je najdôležitejších, preto sa presvedčte, že vyzerajú dobre.
Trošku špeciálne je hlavné menu – ak je príliš komplikované (napr. pri eshopoch), môže to návštevníka odradiť, až sa rozhodne odísť. Zamerať oči na časť stránky, ktorá nás zaujala spomedzi všetkých najviac, trvá len 2,6 sekundy.
Ako rýchlo sa web načíta je tiež dôležité
Samozrejme nezabúdajte na rýchlosť načítania stránky. Ak návštevník musí čakať niekoľko sekúnd na jej zobrazenie, prvý dojem môže byť silno negatívne ovplyvnený. V takom prípade to ani dobrý dizajn nemusí zachrániť a návštevník sa môže rozhodnúť web opustiť.
Rýchlosť stránky je dôležitá aj z pohľadu vyhľadateľnosti vašej stránky na Google. Je to jeden z kľúčových faktorov, ktorý sleduje a vyhodnocuje Google. Analyzuje aj ďalšie faktory, na základe ktorých webstránky radí do výsledkov vyhľadávania.
Návštevy stránky plynúce z výsledkov vyhľadávania google (nie z inzercie) predstavuje organickú návštevnosť, za ktorú sa neplatí. Čím ste vo výsledkoch vyhľadávania vyššie (hlavne na prvej strane), tým viac návštevníkov k vám príde na stránku a tým lepšie pre váš biznis.
Ako si zlepšiť pozície stránky v Google?
Na zlepšenie pozícii a vyhľadateľnosti stránky slúži SEO optimalizácia pre vyhľadávače. SEO sa zameriava na zvýšenie organickej návštevnosti prostredníctvom rôznych nástrojov, ako sú: seo audit, analýza kľúčových slov, seo on-page, seo content a copywriting.
Patrí k nim aj linkbuilding – získavanie a vymieňanie si relevatných odkazov, ktoré prispejú z dlhodobého pohľadu k rastu v pozíciách. Správne vykonaný linkbuilding posúva váš web vo výsledkoch vyhľadávania na horné priečky.
Tým, že bude vaša stránka na prvých pozíciách, zvyšuje sa povedomie o vašej značke a aj pravdepodobnosť nákupu. Ako je na tom vaša stránka ohľadom pozícii v Google, si môžete otestovať tu – SEO online test.