Home / Cestovanie / Najčastejšie chyby, ktoré robia vodiči v zime

Najčastejšie chyby, ktoré robia vodiči v zime

Najčastejšie chyby, ktoré robia vodiči v zimeAj keď ste si zaobstarali takého spoľahlivého siláka, akým je Opel Grandland či iné SUV, určite sa musíte vyhnúť týmto častým chybám na zimných cestách.

Jazda v zimných mesiacoch skrýva množstvo nástrah, ktoré môžu dopadnúť veľmi nešťastne. Ako ním predísť? Medzi najčastejšie chyby patrí jazda na nesprávnych pneumatikách. Keď ste naštartovali svoj Opel Crossland, určite sa v tomto Crossroad cítite bezpečne. No ste presvedčený, že používate pneumatiky, ktoré sú na tieto podmienky vhodné. Aj keď je táto povinnosť daná zákonom, stále sa nájde veľa vodičov, ktorí „neprezujú“. Letné pneumatiky totiž vedia byť mimoriadne nebezpečné. Zimné pneumatiky spoznáte vďaka písmenám M+S a symbolu horského masívu s vločkou. Pozor na dezén, ktorého hrúbka by nemala klesnúť pod 4 mm.

Ostaňme ešte pri pneumatikách. Stále na cestách totiž stretávame vodičov, ktorí uverili nebezpečnému tvrdeniu. Nie, znížením tlaku v pneumatikách nezískate lepšiu trakciu. Dnes už totiž ani váš Opel Astra nedisponuje ich radiálnym typom. A čo vám hrozí. Zvyšuje sa spotreba, lamely nedisponujú dostatočným záberom na ľade a snehu a ku všetkému sa ešte zhoršujú brzdné schopnosti vozidla. Pozitívny vplyv na jazdu to môže mať naozaj len v poriadne hlbokom snehu, no určite nech tlak neklesne o viac ako tretinu. Reagujte aj na zmeny teplôt, pri ochladení o každých 10 stupňov Celzia klesá tlak približne o 0,1 baru.

Omylom je aj presvedčenie, že čelné sklo sa zohrieva len kúrením. Áno, pustením silného prúdu vzduchu sa oteplí, no zapnutie vnútorného okruhu ventilácie sa efektívnejšie nezahreje. Prichádza ale k nepríjemnej situácii, keď sa nemá vlhkosť ako dostať von a zvyšuje sa rosenie na vnútornej strane skiel. Radšej pootvorte okienko a trochu vyvetrajte, aj keď sa to zdá nelogické. Počas zimy úplne nevypínajte klimatizáciu. Tým hrozí riziko vzniku baktérií a plesní vo ventilačnej sústave. Dochádza aj ku zatuhnutiu mechanických častí ventilácie čo ich poškodeniu. Ak nedisponujete čidlom teploty, môže dôjsť ku zamŕzaniu kondenzovanej vody a poškodeniu kompresoru. V prípade novších verzií, ako Opel Grandland, všetko kontroluje čidlo.

Pozor aj na správny roztok v ostrekovači. Ak zamrzne, často spôsobuje drahé a veľké škody. Takisto sa stáva aj priťažujúcou okolnosťou pri nehodách. Siahnite len po nemrznúcich roztokoch, ktoré disponujú prísadami zamedzujúcimi tvorbu šmúh na sklách. Dbajte aj na správny pomer riedenia. A čo ak vám primrznú stierače? Určite ich nasilu nezapínajte. Ak ich náhodou odtrhnete, poškodiť sa môže aj ich pohon, nie len samotné lišty. Rozmrazujte ich využitím termoizolačných fólií a krytov.

Zima je náročným obdobím hlavne pre autobatérie. Radšej ich ešte pred sezónou skontrolujte (napríklad napätie). V mrazoch tak predídete problémom s naštartovaním. Chybovosť sa zvyšuje aj pri kratších jazdách ale so zapnutým vyhrievaním čelného okna, volantov, sedadiel a pod. Ak ste už aj bez problémov naštartovali, myslíte na zhoršenú viditeľnosť. Veľa vodičov využíva automatiku denného svietenia, no v zime nemusí vyhodnotiť všetky situácie úplne správne. Hlavne zozadu je auto horšie viditeľné, keďže je takto osvetlené len prednými dennými svetlami. Radšej ich zapnite ručne. A na koniec celkom banálna vec, ktorá sa však z listu povinností často „vymaže“ kvôli nášmu vlastnému komfortu alebo uponáhľanosti. Poriadne si teda očistite vaše auto od snehovej pokrývky, aby ste dosiahli dokonalú viditeľnosť cez čelné okno, čitateľnosť ŠPZ či funkciu osvetlenia.