Pre úspešné podnikanie na internete je potrebná aspoň minimálna orientácia v problematike. V tomto článku vám poradíme ako na to. Základom je mať skvelý nápad, službu, či produkt. Realizácia sna, ktorému veríte, je potom hračkou. Čo všetko musíte urobiť preto, aby ste mali vlastný skvelý web, prípadne elektronický obchod?
Prvým bodom je vyhľadanie správnej a voľnej domény. Doména je názvom, ktorý budete používať. V jednoduchosti povedané, aký zvolíte názov domény, takú bude mať vaša stránka adresu vo vyhľadávači. Napríklad www.pisem.sk používa doménu PISEM.SK. Doménu si môžete zaregistrovať u jednotlivých registrátorov domén. Zväčša je obdobie registrácie na jeden rok. S výberom domény sa neunáhlite a dajte si poradiť aj od firmy, ktorá vám váš web pripraví. Úzko s doménou súvisí aj hosting. Hosting je jednoducho povedané miesto na disku v počítači vo firme, ktorá vám hostingové služby poskytne. Jeden hosting môžete využiť aj na viac domén, nemusíte teda platiť s každou kupovanou doménou nový a nový hosting. S doménou a hostingom ste pripravení na bod číslo dva.
Druhým bodom je výber firmy, ktorá vám stránku pripraví. Dodávateľovi riešenia by ste mali popísať vaše predstavy. Najmä čo chcete na stránke mať, ako si predstavujete dizajn, aké produkty či služby budete poskytovať. Dodávateľ riešenia vám dodá hotový cenový návrh a podľa toho sa rozhodnete, či dáte stránku vytvoriť práve tomuto dodávateľovi. Odporúčame voliť dodávateľov na základe referencií, popisu hotového riešenia, jeho jednoduchosti, požiadavkám na hosting a podobne. Zvlášť tu neplatí, že najlacnejšie riešenie bude tým najlepším !
Tretí bod je mimoriadne dôležitý. Napriek tomu, že máte krásny web, nemáte návštevnosť. Súbor činností, ktoré smerujú k tomu, aby sa váš web stal silným a navštevovaným sa nazýva SEO. Vo všetkých činnostiach vám pomôže kvalitný SEO analytik !
Dôležité sú kľúčové slová webu, spätné odkazy na váš web, kvalita textov na vašom webe a podobne. Bez kvalitnej SEO analýzy sa váš web stane ťažšie vyhľadateľným. Často vám SEO urobí aj firma, ktorá vám web nasadila. Kvalitu stránku si môžete otestovať aj v rôznych SEO analytických programoch, ktoré ohodnotia kvalitu vášho webu. O vhodnosti využitia analytických nástrojov sa vedú diskusie. Veľkosť myšlienky a nápadu neodmerajú, takže nevedia posúdiť, či váš web prezentuje službu alebo produkt unikátnych vlastností, ale sú dobrým poradcom, ktorí vás navedie, čo na vašom webe opraviť.
Štvrtý krok je budovanie spätných odkazov. Čím viac máte odkazov z iných stránok na vašu stránku, tým viac získava váš web na sile. Ideálne je, keď spätný odkaz získate od silného webu s podobným zameraním , prípadne problematikou. Môžete však využiť aj iné možnosti. Napríklad dosť využívanou možnosťou je budovanie spätných odkazov formou PR /public relations/ článkov a zverejňovanie takýchto článkov na rôznych PR weboch. Niektoré z webov boli založené iba na tento účel. Znamená to, že článok uverejníte zdarma a doplníte si v ňom spätný odkaz na svoju stránku. Rôzne internetové magazíny umožňujú váš PR článok vložiť aj na Facebook priamej skupine ľudí, ktorej sa daný internetový magazín páči. Takýto článok má aj čitateľnosť a je možné, že vďaka nemu nájdete aj zákazníka na vaše produkty, či služby. Zároveň zvyšuje aj návštevnosť vašej stránky. Budovanie spätných odkazov je neodmysliteľnou súčasťou každej kvalitnejšej internetovej stránky. Nemali by ste zabudnúť aj na registrácie stránky do katalógov. Katalógy obsahujú databázy webových stránok. Na internete je k dispozícii niekoľko desiatok katalógov.
Piatym krokom je zvyšovanie návštevnosti vašej stránky. Dosiahnuť sa to dá rôznymi metódami. Medzi najčastejšie využívané patria služby Etarget a Google Adwords. Ide o cielené reklamné kampane. Princíp spočíva v tom, že vaša reklama sa zobrazuje formou textu na iných weboch. Kliknutím na túto reklamu sa dostane čitateľ iného webu na vašu stránku. Za prekliknutie zaplatíte čiastku, ktoré bola v reklamnej kampani dohodnutá. Zväčša ide o centové položky. Výhodou kampaní je, že dokážu presne cieliť kľúčovú skupinu zákazníkov a vy zaplatíte len za skutočné prekliky na vašu stránku. Neplatíte žiadne iné poplatky. Vaša reklama tak môže byť nasadená napríklad pol roka, kým sa vám finančné prostriedky určené na kampaň neminú.
Šiestou dôležitou vecou je osloviť čitateľa, keď už je na vašej stránke. Môžete mať akýkoľvek atraktívny tovar, ak k nemu nemáte dobrý popis. Skvelý popis, prípadne text, ktorý namotivuje zákazníka si daný produkt kúpiť si môžete napísať aj vy, prípadne môžete zvoliť špecialistov vo svojej oblasti. Ide o copywriterov, ktorí dokážu vymyslieť na akýkoľvek produkt či službu pútavý text. Dobrý copywriter musí byť zároveň aj skvelý obchodník, aby vedel osloviť a zaujať svojím textom.
Siedmym dôležitým pravidlom, je nezanedbať ani jedno z pravidiel doposiaľ. Webová stránka musí mať “život”. Jej obsah treba pravidelne dopĺňať, aktualizovať. Na vašej stránke sa musia diať zmeny. Vtedy je z pohľadu internetových vyhľadávačov, ako je napríklad Google, zaujímavá. Len taká stránka je potom aj v poradí vo vyhľadávaní, napríklad Googlom, posúvaná na popredné priečky. A o to nám vlastne ide.
Pokiaľ sa vám podarilo dostať až do tejto fázy, úspech sa dostaví. Internet je v podstate podnikanie ako každé iné. Cieľom je zákazníka osloviť (byť prvý medzi vyhľadávanými výrazmi), zaujať (grafickou a textovou formou) a odlíšiť sa od konkurencie. Dôležité je vyvolať dopyt po vašom produkte, a uzavrieť obchod.
Veríme, že sme vám poradili ako správne zakladať vašu prvú webovú stránku a urobili ste si prehľad, čo všetko začiatok podnikania na internete zahŕňa. V prípade, že by ste potrebovali odbornejší výklad, napíšte nám vaše otázky na info@pisem.sk V čo najkratšom čase vám odpovieme.
Foto: sxc.hu
Autor: Peter